assalamualaikum Pictures, Images and Photos




masa itu kehidupan

12 February 2010

air mata..

Ramai orang menagis, ada yang menagis kerana mendapat malapetaka, ada yng menangis kerana kehilangan sejumlah wang, ada yang menangis kerana sakit yang amat sangat, ada yang menagis kerana ditinggalkan kekasih, ada yang menangis kerana kematian orang yang dikasihi dan banyak lagi sebab-sebab seseorang itu menangis.

Adakah kita juga pernah menangis dan tentu sekali ia, tetapi apakah yang menyebabkan kita menangis? Adakah kita pernah menagis kerana melihat masa-masa yang lalu penuh dengan dosa yang telah kita lakukan? Adakah kita pernah menangis kerana kecintaan yang amat sangat untuk merasai kasih dan saying Rasulullah dan Allah swt. Adakah kita pernah menagis kerana mahukakan bantuan dari Allah swt? Adakah kita menagis kerana gementar hati kita bila membaca Al Quran kerana terlalu takutnya kita kepada siksaan Allah swt?

Rasullullah saw menyeru kita agar sentiasa memusahabah (memeriksa diri sendiri), kita perlu belajar untuk menagis, menagis kerana tiada gunanya kita menagis di akhirat nanti kerana masa itu telah terlewat, jika kita mahu menagis maka menangislah sekarang kerana dengan menagis kita akan merasai suatu keperluan untuk bertindak dan memperbaiki diri kita, semuga sedikit air mata itu yang keluar kerana mencari redza Allah swt akan menjadi bukti di akhirat nanti.

Mungkin begitu sukar untuk kita menagis, mungkin begitu keras hati untuk memahami dosa-dosa yang telah dilakukan, namun rasulullah saw dan para sahabat sentiasa menagis dimalam hari mereka untuk menghubungkan hati-hati mereka kepada Allah swt. Baik benarkah kita, jujur benarkah kita, kuat benarkah kita berbanding mereka yang sentiasa menangis dahulu sehinggalah akhir hayat mereka. Mungkin hati kita semakin keras dan perlu dilembutkan dengan memahami Al Quran, telah tiba masanya kita perlu membuka al Quran untuk kita memahami maknanya, membaca tafsir untuk menghidupkan hati semula, bukan untuk pengetahuan tetapi untuk beramal dan hidup dengan Al Quran tersebut.

Apa ertinya hidup sekiranya selepas kematian penuh dengan penderitaan dan penyeksaan, apa ertinya kekayaan sekiranya banyaknya tidak dapat memberi menefaat kepada manusia dan kehidupan diakhirat, apa ertinya kegembiraan kerana disebalik kegembiraan yang dilahirkan penuh dengan kekosongan jiwa kerana jauh dari Allah swt. Marilah kita duduk sebentar dan merenung kehidupan yang telah kita lalui semuga mendapat keberkatan dari Allah swt. Amin

No comments: