assalamualaikum Pictures, Images and Photos




masa itu kehidupan

14 April 2011

pengorbanan seorang ibu



salam,pada hari ini, saya ingin menyampaikan sebuah tajuk yang amat penting pada zaman sekarang ini..harap sudi membaca sampai habis.
sesungguhnya doa seorang ibu itu diterima oleh allah tanpa batasnya, tetapi doa seorang ayah ada batas.kenapa?? kerana seorang ibu berjihad melahirkan seorang anak,malah ia menarungkan nyawanya demi ananya. ada seorang lelaki berjumpa dengan nabi muhammad lalu berkata siapahkah yang patut aku dahului?maka nabi muhammad menjawab ibumu. lalu dia bertanya lagi,kemudian siapa lagi?lalu nabi muhammad menjawab ibumu,
kemudian,siapa lagi?maka nabi menjawab ibumu?selain itu,siapa lagi?
lalu nabi muhammad menjawab ayahmu.

malah tidak dinafikan lagi bahawa pengorbanan seorang ibu amat la besar jikalau hendak dibandingkan dengan pengorbanan seorang ayah,kerana ibu menjaga pakaian anak2nya, kesihatannya &tidak lupa juga mendidik anak.oleh yang demikian, allah meletakkan syurga di bahawa tapak kaki ibu, supaya ia tidak merasa beban selepas melahirkan seorang anak. tambahan pula anak itu menjadi orang yang soleh,bertambah sejuk perut ibu yang melahirkan kita.

didalam al-quran allah telah berfirman yang bermaksud:"dan tuhanmu telah memerintahkan agar kamu jangan menyembah selain dia dan hendaklah berbuat baik kepada ibu bapa.jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berusia lanjut dalam pemeliharaanmu,maka sekali-kalijanganlah engkau mengatakan "ah" dan janganlah engkau membentak keduanya,dan ucapkan lah kepada keduanya perkataan yang baik.dan rendahkanlah dirimu terhadap keduanya dengan penuh kasih sayang dan ucapkanlah."wahai tuhanku!sayangilah keduanya sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku pada waktu kecil"daripada suruh al-isra,ayat 23 & 24. tetapi pada zaman sekarang ramai yang melakuakn ibunya seperti hambanya sendiri. nabi telah berkata bahawa pada zaman akan datang (zaman sekarang) ibu2 akan melahirkan tuannya.

bertapa sakitnya hati ibu,apabila melihat anak-anaknya yang nakal. walaupun anak yang di lahirkan itu nakal ia tetap sayang. ibunya akan merasa sakit apabila anaknya di marahi oleh seseorang. sampaila ia mengetahui siapa yang salah.selain itu,setiap anak yang dia lahirkan, ibu akan hilang sedikit kalsium dan diberi kepada anaknya,tetapi kita sebagai anak tidak menghargai jasa ibu yang sungguh besar..

sanggupkah kita lakukan semua ini untuk ibu kita???
layak kah kita menjadi anaknya???
layak kah kita masuk SYURGA ALLAH???
dekat mana kah yang layak bagi kita yang menderhakakan ibu bapa???
fikirkan la kemana arah kita akhir sekali...

No comments: